Analitique — December 13, 2014 13:51

Află despre consecinţele psihologice ale discriminării la şcoală

imagine simbol

imagine simbol

Practica permanentă de discriminare îl face pe copil să caute metode alternative de exprimare emoţională: de la refugiu în fantezii, până la comportamentul antisocial, agresivitate orientată asupra sinelui sau a altor persoane.

La fel discriminarea are și consecinţe sociale cu un efect negativ asupra dezvoltării societății în general. Aceastea sunt concluziile psihologilor din cadrul studiului discriminării în sistemul şcolar din Republica Moldova, realizat de Centrul de Informare în domeniul Drepturilor Omului.

Discriminarea ce se manifestă în cadrul sistemului de învăţământ nu are loc în situaţii excepţionale, ci reprezintă un fenomen sistemic înrădăcinat în modul de funcţionare a sistemului şi în valorile şi normele culturale. Discriminarea cauzează adesea o reacţie în lanţ de dezavantaje pentru copil, scoală şi societatea în general, ducând la disfuncţionalităţi în sistemul de învățământ, la subminarea coeziunii sociale.

Pe termen lung pentru comunitate discriminarea are ca consecințe: fluctuaţie crescută şi creşterea costurilor de integrare a elevilor; pierderea talentelor; imagine negativă a școlii; accesul dificil la resurse de calitate; neintegrarea în scoală a persoanelor cu dezabilități, a persoanelor de etnie romă etc.; costuri mari pentru acoperirea serviciilor sociale de suport al persoanelor neintegrate; costuri mari pentru acoperirea serviciilor de sănătate; costuri mari ale proiectelor care promovează diversitatea; menţinerea atitudinilor discriminatorii şi a stigmatizării.

Cercetările ne arată că aceste urmări mai greu se supun tratamentului. Tratamentul acestora de regulă este de durată, cu efecte relative. E nevoie de o activitate sistematică orientată spre reabilitarea lor psiho-socială.

Studiul a fost realizat cu sprijinul acordat de către poporul American prin intermediul Departamentului de Stat al Statelor Unite. Centrul de Informare în Domeniul Drepturilor Omului este responsabil de conţinutul raportului iar opiniile prezentate în nici un caz nu reprezintă opinia oficială a Departamentului de Stat sau a Guvernului Statelor Unite.

Ce poate face şcoala pentru a preveni discirminarea ? Aflaţi aici:

sursa: www.drepturi.md

  • Share this post:
  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg

Lasă un comentariu

— required *

— required *