Minorități etnice, Newsletter, Reportaje — March 5, 2012 12:00

Copiii romi vor să învețe limba romani

Ahmed, elev la Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” din Hâncești

În Republica Moldova locuiesc peste 20 de mii de romi vorbitori de limba romani, dintre care 6.000 sunt minori în vârsta de școlarizare. Totuși mai mult de jumătate din numărul de copii romi nu frecventează nicio instituție de învățământ. Atunci când ajung în clasa întâi știu să rostească doar câteva cuvinte în limba de predare, româna.

Veaceslav are 11 ani, însă învață în clasa întâi. Din cauza că părinții mereu migrează pentru muncă în străinătate, cei patru ani de școală i-a petrecut mai mult în călătorii. Acum este un elev străduitor, iar cel mai mult îi place sportul și să citească. ”Când aveam șapte ani eram în altă parte. Unde ai fost? În Moscova. Cu părinții? Da. Când ai venit aici la școală, știai limba? Nu chiar. Acuma ai învățat-o? Da, câte oleacă. MVI 9431 01.45 – 01.49 Trebuie să învățăm limba asta. Română? Da.”

Polina, elevă la Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” din Hâncești

Polina este în clasa a patra la Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” din orașul Hâncești, unde mai învață alți 30 de copii romi. Se mândrește că a luat locuri de frunte la olimpiadele naționale. Acasă vorbește în limba materna, adică romani, iar când a mers în clasa întâi cunoștea foarte puțin româna. ”Când a venit în clasa I, vorbea mai mult limba romilor cu colegii și cu copiii. Apoi, fiind foarte stăruitoare, și tare dorea să învețe, a reușit să cunoască și îi place să învețe. I-a ajuns pe ceilalți din urmă? Da, chiar și pe mulți i-a întrecut”, spune ELENA SAJIN, profesoara la Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu”, or. Hâncești.

Angela Mirciu este mediator comunitar în Hâncești și a predat câțiva ani limba romani la Liceul Teoretic ”Mihai Eminecu”. Acum, când sursele financiare pentru continuarea orelor s-au epuizat, copiii o tot trag de mânecă și o întreabă când se vor revedea. Directoarea Liceului Teoretic ”Mihai Eminescu” din Hâncești salută ideea predării orelor de limbă romani pentru copiii din clasele primare. Potrivit Anei Vivdici, datorită acestor lecții elevii însușeau mai ușor disciplinele de bază și totodată învățau să se exprime corect în limba română. Acum însă, din lipsa surselor financiare, mediatorii comunitari sunt nevoiți să sisteze această activitate.

Angela Mirciu, mediator comunitar, Hâncești

În opinia istoricului Ion Duminică, tânăra generația va deveni mult mai tolerantă față de romi, dacă elevii vor învăța despre cultura și tradițiile acestei etnii. ”Atunci când omul nu cunoaște nimic despre un popor, el se teme de el și de aici apare frica față de țigani. Școala nu va mai fi străină pentru ei, pentru că aici se vor regăsi ca popor. Este bine că se învață istoria altor popoare, însă trebuie să cunoaștem ceva și despre noi”.

Romii, spre deosebire de celelalte minorități etnice, nu au nicio școală unde ar putea să învețe în limba lor. Cele mai multe școli cu predare în limba minorităților aparțin vorbitorilor de rusă, aproximativ 140 de instituții. În Republica Moldova mai sunt și 56 de școli unde elevii învaţă istoria și limba ucraineană, în 55 de școli – copiii studiază găgăuza, în 31 de instituții de învățământ – bulgara, în două școli este predată ebraica și într-o singură școală – poloneza.

Natalia Ghilașcu

Acest reportaj este realizat de Centrul de Informare in domeniul Drepturilor Omului, cu sprijinul Programului Egalitate şi Participare Civică al Fundaţiei Soros-Moldova. Opiniile exprimate aparţin autorului şi nu reflectă neapărat poziţia Fundaţiei.

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki