Discriminarea în școli continuă să marginalizeze copiii din diverse familii

imagine simbol

imagine simbol

Accesibilitatea şcolilor, în special în zonele rurale, este destul de limitată. În unele localităţi, transportul şcolar este organizat într-un mod incomod şi nesigur pentru copii, air ]n altele, autobuzele şcolare circulă doar pe timp de iarnă. Sunt câteva constatări efectuate de către experții de la Centrul de Informare în domeniul Drepturilor Omului, care au realizat o cercetare in acest sens.

Din spusele copiilor, doar 8 din 37 au menționat că vin la școală cu un transport (în 6 cazuri este vorba de transport public), și acela, doar uneori, pe vreme rea. Şcolile din Republica Moldova în majoritatea cazurilor nu sunt adaptate nevoilor copiilor cu dezabilități şi astfel nu le pot garanta copiilor şansa egală de a se integra în sistemul de educație. Printre elevi persistă idea precum că nu ar fi ca toţi ceilalți şi sunt, în mare parte, segregați.

CCF-Moldova este organizatia care a reusit să integreze copii cu nevoi speciale din 22 de școli, în unele localități mai există și rezistență din partea atât a părinților, cât și a directorilor de școală. Si aici specialistii afirma că până a se ajunge la o integrare educațională a copiilor cu dizabilități mai trebuie să treacă ceva timp.

Astfel, scoala nu inca este pregătită să ccepte copiii cu dizabilități locomotorii, cum ar fi adaptarea mediului de educație, coborârea de la un etaj la altul sau oferirea spijinului de a se deplasa de la domiciliu la instituția de învățământ. Totodata, majoritatea părinţilor nu fac față costurilor mari de pregătire a copiilor pentru şcoală, iar plăţile suplimentare în beneficiul şcolii sunt o povară pentru unele familii.

La fel, din 34 de respondenți, doar 6 au calificat suma necesară pentru pregătirea către școală drept una mică, în rest 16 au calificat-o drept foarte semnificativă, pe care o adună cu mare dificultate. Unii profesori afirma ca parintii pomeniti intr-o situație vulnerabila pot achita doar 50% pentru 2 copii sau sunt implicați la lucrări de reparație. Profesorii confirma existenta acestor cazuri, care se datoreaza resurselor financiare insuficiente alocate pentru reparatia scolilor.

Centrul Național Anticorupție a identificat ca in toate scolile s-au perceput circa 1,7 milioane lei, bani care au fost alocati de catre parinti, iar noua metodologie de finantare a scolilor, adica 6.200 lei per elevi, nu sunt necesari pentru a mentine reparatia scolilor si achitarea salarilor profesorilor. Acest lucru îl confirmă și unii directori de licee, care motivează că nu sunt resurse disponibile pentru întreținere și reparații.

Expertii CIDO au mai constatat ca in invatamintul şcolar din Moldova perpetuează inegalităţile de gen şi viziunea patriarhală asupra rolurilor femeilor şi bărbaților, ceea ce contravine standardelor internaţionale în domeniul drepturilor omului. Numai într-o singura şcoală imaginile afisate pe pereţi erau echilibrate din perspectiva de gen, în alte 14 şcoli s-a constatat un dezechilibru in defavoarea femeilor. De asemenea, in mai multe şcoli din Republica Moldova are loc îndoctrinarea religioasă, creştin-ortodoxă, deseori fiind si motivul pentru manifestarea intoleranţei faţe de alte curente religioase. Din 15 şcoli vizitate au fost atestate 2 şcoli cu biserici funcţionale în incinta sau pe teritoriul şcolii.

Astfel, in jumătate din școlile vizitate părinții au confirmat desfășurarea ritualurilor religioase, lipsa unui acord din partea lor pentru acestea, inclusiv pentru înrolarea copiilor la orele de Religie.

În şcolile vizitate acomodarea necesităţilor lingvistice ale copiilor, care fac parte din minoritățile lingvistice, are loc într-un mod sporadic şi nesistemic. Percepţiile copiilor şi părinţilor în privinţa grupurilor minoritare sau vulnerabile sunt în mare parte tolerante cu exceptia unor atitudini xenofobe. Printre administraţiile şcolare şi cadrele didactice lipsesc cunoştinţe suficiente privind standardele internaţionale şi naţionale în domeniul drepturilor omului, asigurării egalităţii şi nediscriminării.

Autorii studiului despre discriminarea in scoala recomanda Ministerului Educatiei instruirea cadrelor didactice pentru a putea asigura diversitatea culturala, etnica, religioasa, sociala şi pentru a intelege si promova mai activ conceptele drepturilor omului pentru toţi.

NATALIA GHILAȘCU

  • Share this post:
  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg

Lasă un comentariu

— required *

— required *