International, Persoane cu dizabilități — July 18, 2014 15:17

Majoritatea primăriilor din România au fost amendate pentru discriminare

Printr-o decizie fără precedent Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a amendat toate primăriile oraşelor reşedinţă de judeţ pentru modul în care este gestionat accesul persoanelor cu handicap în mijloacele de transport în comun. Singurii care nu au fost amendaţi sunt primarii din Sibiu şi Miercurea Ciuc, unde s-a constatat că toate mijloacele de transport în comun sunt dotate corespunzător.

adevarul.ro

adevarul.ro


În majoritatea oraşelor din România, călătoria cu mijloacele de transport în comun pentru persoanele cu handicap este o adevărată aventură. Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării trage un puternic semnal de alarmă în acest sens, amendându-i pe aproape toţi primarii oraşelor reşedinţă de judeţ. Sancţiunile au fost aplicate după o analiză de doi ani, în care primăriile au transmis date cu privire la gradul de adaptabilitate a mijloacelor de transport în comun pentru a se facilita accesul persoanelor cu dizabilităţi. Astfel, în urma răspunsurilor transmise de primării, care în unele cazuri au răspuns foarte greu solicitărilor sau în unele cazuri chiar deloc, s-a constatat că cele mai multe dintre primării nu au nici două treimi din mijloacele de transport în comun dotate cu rampe pentru accesul persoanelor cu handicap.

Primăriile care nu asigură facilităţi nici măcar pe două treimi din mijloacele de transport în comun sunt: Bucureşti, Alba-Iulia, Alexandria, Arad, Baia-Mare, Bacău, Bistriţa, Botoşani, Braşov, Brăila, Buzău, Călăraşi, Cluj-Napoca, Craiova, Deva, Drobeta Turnu- Severin, Focşani, Galaţi, Giurgiu, Iaşi, Oradea, Piatra-Neamţ, Ploieşti, Reşiţa, Satu-Mare, Slatina, Târgovişte, Târgu-Jiu, Târgu-Mureş, Tulcea, Vaslui şi Zalău. Primarii acestor oraşe au fost amendaţi cu 2.000 de lei.

Primăriile care au reuşit să asigure facilităţi pentru persoanele cu handicap pe cel puţin două treimi din pe mijloacele de transport în comun sunt: Constanţa, Piteşti, Râmnicu-Vâlcea, Slobozia, Suceava şi Timişoara. Pentru primarii acestor oraşe amenda a fost de 1.000 de lei. În aplicarea acestor sancţiuni s-a avut în vedere procentul de autobuze adaptate pentru persoanele cu handicap. Spre exemplu, la Timişoara sunt adaptate 135 din cele 195 de mijloace de transport în comun, iar la Iaşi 128 din 321. Singurii primari care au obţinut procentaj de sută la sută sunt cei din Sibiu şi Miercurea-Ciuc. La Sibiu sunt 100 de mijloace de transport în comun, toate fiind dotate cu rampe pentru persoanele cu handicap. La Miercurea-Ciuc sunt opt autobuze, de asemenea, toate dotate cu rampe pentru persoane cu handicap. Cea mai mare amendă, 5.000 de lei a fost primită de Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, care avea obligaţia de a constata şi sancţiona nerespectarea prevederilor legale în domeniu. CNCD a constatat că nici măcar după semnalarea problemei Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială nu a luat măsuri.

Csaba Asztalos

Csaba Asztalos

Persoanele cu dizabilităţi din mai multe localităţi sunt puse să aştepte până când vine un mijloc de transpot dotat cu facilităţile necesare. Totodată, nu pot utiliza linii întregi pe care circulă doar mijloace neadaptate, ceea ce creează o atmosferă umilitoare privind persoanele cu dizabilităţi locomotorii”, se arată într-un document al CNCD.

Prin decizia de sancţionare a primarilor s-a arătat că neadaptarea mijloacelor de transport în comun pentru persoanele cu handicap încalcă dreptul la demnitate al acestora. Preşedintele CNCD, Astalos Csaba susţine că primăriile ar fi trebuit să intre în legalitate încă de acum patru ani, iar situaţia este extrem de gravă pentru că unele contracte de achiziţii ar trebui lovite de nulitate tocmai pentru că nu respectă legislaţia în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap. „Inspecţia Socială nu îşi face treaba. Ministerul Muncii are atribuţii pe acest segment şi nu îşi face treaba. Achiziţiile care nu respectă ar fi trebuit să fie declarate nule şi nu ar fi trebuit să fie aprobate pentru că sunt ilegale. Când se vor trezi primăriile cu procese pentru daune o să înceapă să se mişte”, a declarat Astalos Csaba. Acesta a mai spus că justificările primăriilor, potrivit cărora, dotarea mijloacelor de transport în comun cu rampe pentru persoanele cu handicap este costisitoare şi de durată sunt nejustificate.

Sursa: adevarul.ro

Lasă un comentariu

— required *

— required *