Ne dorim şcoli incluzive, dar nu ne ajung nici resurse, nici cunoştinţe

imagine simbol

imagine simbol

Discriminarea în şcoli există, cel puţin aşa arată constatările preliminare ale studiului discriminării în sistemul şcolar din Republica Moldova realizat de către Centrul de Informare în domeniul Drepturilor Omului. Din observaţiile şi interviurile efectuate în 14 şcoli din Moldova, expertii au ajuns la concluzia ca nu toate institutiile sunt pregatite sa integreze copii cu dizabilitati, minoritati religioase, etnice, iar cursurile tehnologice sunt deparate intre baieti si fete.

Şcolile nu sunt amenajate pentru persoane cu dezabilităţi şi lipseşte cadrul didactic care ar acomoda nevoile speciale ale acestora. Mihaela Ajder, directoarea Centrului de Informare ]n domeniul Drepturilor Omului, afirma ca stereotipurile de gen sunt vizibile in manualele didactice si separarea elevilor in cadrul orelor de educatie tehnologica.

Deşi conform legii, şcoala este o instituţie laică – care este din afara religiei, totuşi în mai multe şcoli sunt prezente icoane, crucifixuri şi alte obiecte religioase. La orele de religie se discută în majoritatea cazurilor doar despre religia creştin-ortodoxă, astfel copii care fac parte din alte confesii sau culte religioase, sunt marginalizaţi.

”… Toţi profesorii contribuie. Fac rugăciunea de dimineaţă cu dirigintele clasei, la cantină se roagă împreuna cu Părintele înainte de mâncare…”, se mai arata in raport. Cadrele didactice nu au facut mari progrese ca sa integreze si tinerii care impartasesc si alte confesiuni.

În multe şcoli cu o singură limbă de predare nu există mecanisme de tranziţie de la limba maternă şi cea de studii, deși există un număr de copii a căror limba maternă este alta decât cea de predare (6 localități). Concluzia este că copii care din start nu au pregătirea lingvistică necesară nu au cum să fie acomodați în școli în acest sens, părinții singuri trebuie să aibă grijă să asigure cunoașterea limbii de predare.

50% dintre cladiri nu sunt posibile de acomodat din cauza arhitecturii, explica reprezentantii Ministerului Educatiei, insa, nu sunt identificate oportunitatile alternative, cum ar fi rampele mobile. In multe scoli, chiar daca exista centre de resurse pentru copiii cu dizabilitati, acestia nu vin la orele de clase.

Acest interviu este realizat cu sprijinul Departamentului de Stat al SUA, iar opiniile exprimate aparţin autorului şi nu reflectă neapărat poziţia finanțatorului.

  • Share this post:
  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg

Lasă un comentariu

— required *

— required *