Emisiuni TV, Femei, Minorități sexuale, Newsletter — October 1, 2014 17:01

Publicitatea sexistă este trecută cu vederea de către Agenția Moralității

10636369_10152356495377496_7808429822738232498_o Panourile cu femei dezgolite şi băuturi tari împânzesc în continuare Capitala, deşi autorităţile au promis nu o dată să ne scape de ele. Doi ani de când Guvernul de la Chişinău a votat un proiect care prevede interzicerea publicității sexiste. Multe panouri publicitare din Chişinău mai promovează femei semidezgolite, femei provocatoare în lenjerie de corp fac reclamă la orice, de la colanţi până la garduri de sârmă.

Pentru unii, este o modalitate de a câștiga bani, pentru alții, o violare a drepturilor femeilor. Deși în spaţiul public este exploatată imaginea femeii în scopuri comerciale, niciun agent economic nu a fost pedepsit pentru un astfel de abuz.

Pe străzile Chișinăului vedem femei în poze atractive, de cele mai multe ori, semi-dezbrăcate. Ne întrebăm ce e mai important pe unul din enormele afise: colantii, lenejria firmei sau femeia reprezentată în poziții cât mai sexy? Nimeni nu a calculat cu exactitate numarul afișelor și a panourilor publicitare, mai ales, al celor care exploatează imaginea sexista a femeii, care pun “în valoare” corpul, zâmbetul și farmecele ei.

Dupa un calcul aproximativ efectuat pe anumite trasee ale capitalei, jumătate dintre ele reflectă imaginea femeii. I-am întrebat pe trecători să compare de unii singuri imaginea unui bărbat și a unei femeii, ambii promovând dulciurile pentru o companie de patisserie din Moldova.

Agentia de stat pentru protectia moralitatii, alte structuri vor trebui sa ia masurile adecvate pentru a exclude practicile de discriminare a femeii. Reprezentanții de la Agenţia pentru protecția moralității au aformat că pot interveni cu o solicitare dacă persistă în imagini elemente erotice, pornografie, sadism şi cult al violenţei, însă recomandările acestora deseori nu sunt luate în calcul.

1400320_10152073790582496_279447619707040399_o Vitalie Verbiţchi, directorul Agenţiei pentru Protecţia Moralităţii a afirmat că astăzi companiile sunt gata să treacă de limita moralității ca să promoveze un anumit produs și să crească vânzările. ”Unii își permit să depășească limita moralității publice, cu părere de rău, în afară de aceste imagine prezentate, mai sunt multe altele pe care le vedem în spațiul public. Femeia a fost mereu un simbol al frumosului”, a explicat Verbițchi.

În consiliul de experți a Agenției ar trebui să există mai multe femei, nu doar una din nouă și aceste imagini vor putea fi eliminate, dacă se vor autosesiza, consideră Vitalie Popov, coordinator portal drepturi.md.

Mai bine de jumatate din respondenții unei testări în stradă unde era afișată poza unu bărbat și a unei femei care promova biscuții într-o manieră atractivă și cu tentă erotică, au mentionat ca nu-i deranjeaza publicitatea stradală unde imaginea femeii este parțial dezgolită.

Pe de altă parte, o poză afișată în parcul municipiului Chișinău unde este prezentată imaginea a doi bărbați care se iubesc într-o operă de artă, a trezit nemulțumirea trecătorilor. Ba mai mult, organizația care a afișat imaginea respectivă a fost penalizată de poliție, iar Agenția Moralității a constatat că se promovează pornografia.

Acesta a fost și subiectul de dispută în Studioul Drepturilor Omului, de ce panourile mari care afișează imaginea unei femei semidezgolite este permisă, iar o poză unde doi bărbați se iubesc într-o operă de artă a fost găsită drept temei pentru încălcarea moralității publice.

Cu câteva luni în urmă, Centrul de Informare în domeniul Drepturilr Omului a sărbătorit doi ani de la adoptarea Legii Egalității prin afișarea în Scuarul Europei a unei expoziții foto cu pozele oamenilor discriminați din Moldova și din străinătate. Fețele discriminării nu au fost pe placul unui grup de activiști ANTIFA, care au perturbat acțiunea publică.

Mărul discordiei a fost o poză erotică a doi bărbați dezgoliți. Aceștia au rămas indignați că astfel, se promovează imoralitatea în spațiul public. Organizatorii acțiunii au solicitat intervenția poliției, care, la rândul lor, au sesizat Agenția de Stat pentru Protecția Moralității să identifice dacă una din cele 20 de poze are caracter pornografic. Organizatorii care militează pentru drepturile omului, în cele din urmă, au fost sancționați pentru promovarea pornografiei, iar plângerea pe motiv că acțiunea publică a fost perturbată, nu a fost luată în considerare.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Deși dispoziţiile regulamentului după care se conduce Agenția Moralității nu se aplică în cazul operelor de artă sau ştiinţifice, educaţiei sau informării şi a materialelor realizate în interes artistic şi istoric, mesajul nu a fost bine înțeles, iar decizia acestei instituții a fost contestată în instanța de judecată.

Poliția și Agenția de stat pentru protecția moralității sfidează libertatea exprimării și întrunirilor și persecută organizațiile de apărare a drepturilor omului, a mai constatat Vitalie Popov, coordonatorul portalului www.drepturi.md

Avocata Doina Ioana Străisteanu este nemulțumită de faptul că o decizie a unui grup de experți din cadrul Agenției Moralității își asumă decizia pentru publicul larg ce este moral și ce nu. ”Era evident că este o expoziție de forografie, iar dacă se dorește să se prezinte fețele discriminării, orientarea sexuală este un criteriu protejat de legislație. O persoană cu dizabilități o poți prezenta în cărucior, o persoană romă ar putea fi prezentată prin vestimentație, iar când vrei să demonstrezi homofobia poți arăta prietenia lor prin contact fizic, și nu poate fi constatată pornografia”, a explicat Străisteanu.

Publicitatea sexistă și imaginile erotice sunt înțelese diferit de cetățeni, pentru că moralitatea este privită în mod individual. Pe cineva îl afectează când întâlnește o imagine erotică în stradă, pe altcineva, din contra, îl inspiră. Important e ca atât femeia, cât și bărbatul să nu fie transformați într-o unealtă de a atrage cumpărători sau mai rău, de a perpetua stereotipurile în societate.

Natalia Ghilașcu

No Comments

Lasă un comentariu

— required *

— required *