Istoria mea — August 22, 2016 15:43

Permisul de conducere pentru persoanele cu dizabilități nu este un moft

Captură de ecran din 2016.08.22 la 08.42.33 Persoanele cu dizabilităţi din R.Moldova se confruntă cu mari dificultăţi în cazul procedurii de obţinere a unui permis de conducere. Şi asta, în pofida faptului că legile în vigoare prevăd asigurarea drepturilor egale acestei categorii sociale.

Despre calvarul prin care a trecut, ne povesteşte Anatol Malencov, un tânăr de 38 de ani din Ungheni, diagnosticat cu paralizie cerebrală infantilă de la naştere. De mai mulţi ani tânărul luptă pentru a obţine un permis de conducere pentru a fi admis la o şcoală auto. În ultimii trei ani a făcut multe drumuri, a bătut la multe uşi, a făcut trimiteri la lege, dar fără un rezultat concret.

”Visez să conduc un automobil de mic copil, să fiu independent ca să mă deplasez fără a incomoda pe cei din jur. Părinţii mei au maşină cu cutie de viteze automată. Am încercat să conduc şi îmi reuşeşte. De acea şi am fi insistat să mi se dea permis de conducere”, mărturiseşte Anatol. Cu toate astea, specialiştii neurologi de la Ungheni şi de la Chişinău nu i-au permis să treacă un test-expres de conducere a automobilului.

Era nevoie doar să i se pună la dispoziţie un automobil dotat cu cutie automată”. În context, tânărul mai susţine:”Medicii neurologi care m-au consultat mi-au spus că nu vor să-ş asume responsabilitatea pentru viaţa mea. Dar putea măcar să-mi permită să încerc să conduc maşina, însoţit de un instructor auto?”. Наши партнеры: https://cadourionline.md/sub/kupit-aksessuary-v-podarok-v-kishineve/

Valeriu Doina, medic neurolog la Spitalul raional Ungheni a spus că e la curent cu acest caz şi cu diagnosticul lui Anatol Malencov. ”În calitate de medic neurolog pot afirma că acest tânăr nu are capacităţi fizice pentru a conduce un mijloc de transport. Nu l-am descurajat, l-am sfătuit doar să meargă la Chişinău, la instituţiile abilitate ca să-şi caute dreptatea. Personal, nu pot să-mi asum responsabilitatea pentru viaţa lui”, a declarat Valeriu Doina pentru ziarul din Ungheni ”Expresul”.

Totodată, dânsul a făcut referire la Hotărârea de Guvern, din 4 aprilie 2016, cu privire la modificarea şi completarea normelor privind examinarea medicală a conducătorilor de vehicule şi a candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere.

Potrivit modificărilor, ”candidaţii sau conducătorii de vehicule care suferă de afecţiuni neurologice grave se consideră inapţi pentru conducerea vehiculelor”. În context, Valeriu Doina a punctat: ”Acest tânăr este diagnosticat cu tetrapareză, îşi coordonează cu greu mâinile şi picioarele. Cum poţi să conduci cu un astfel de diagnostic? Este vorba de afecţiuni neurologice grave”.

Pe de altă parte, Dumitru Cozmolici, instructor la Şcoala Auto din Ungheni crede că persoanele cu dizabilităţi nu ar trebui să fie limitate în verificarea capacităţilor de a conduce un automobil. ”În practica mea profesională am întâlnit multe persoane cu dizabilități care au obţinut permis de conducere. Desigur că totul depinde de starea fizică a fiecărei persoane în parte. Ar fi bine ca candidaţii pentru obţinerea permisului să fie testaţi iniţial şi de un instructor auto, nu doar de neurolog”, a afirmat dânsul.

Un permis de conducere nu e un moft

Anatol Malencov susţine că obţinerea permisului de conducere nu este un moft, ci o necesitate. Dânsul va continua să lupte pentru obţinerea lui. Pentru a se documenta, a studiat cadrul legal, inclusiv Constituţia R. Moldova, Convenţia ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, care permit acestei categorii de persoane să se bucure în condiţii egale de toate drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului.
În pofida faptului că, deocamdată, nu a reuşit să-şi facă dreptate, Anatol este optimist. În ultima vreme, tot mai multe persoane cu dizabilităţi au reuşit să fie şoferi cu actele în regulă.

Opinia expertului

Potrivit lui Dumitru Rusu, expert în cadrul Coaliţiei Nediscriminare, acest caz constituie o discriminare. „Existenţa unei dizabilităţi nu poate izola o persoană de la viaţa publică, inclusiv de la dreptul de a conduce o maşină, în funcţie de situaţia reală. Repet, nu atât dizabilitatea trebuie să servească drept criteriu pentru refuzul unui permis de conducere, cât incapacitatea propriu-zisă de a conduce. Din punctul meu de vedere, această capacitate sau incapacitate ar fi bine să fie aprobată sau dezaprobată nu de medici, ci de către examinatorii auto. Un simplu test de conducere ar simplifica totul. Un instructor auto ar putea spune exact dacă acest tânăr poate să conducă sau nu. În situaţia creată tânărul este limitat de acest drept din cauza sănătăţii, ceea ce nu este corect”, afirmă expertul.

Apropo

Anatol Malencov nu se dă bătut, continuă să lupte pentru realizarea visului său. A apelat şi la un avocat din cadrul unei organizaţii nonguvernamentale de la Chişinău, care acordă asistenţă juridică persoanelor cu dizabilităţi. Este optimist că acest caz va fi studiat în profunzime şi va primi un răspuns până la finele lunii august. Deşi, a fost preîntâmpinat că situaţia este una dificilă şi soluţionarea ei ar putea să dureze mai mult timp. Tânărul este dispus să aştepte, să lupte până la capăt pentru drepturile sale.

Stimaţi cititori, dacă aţi fost discriminaţi, Vă puteţi adresa Consiliului pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii (0-8003-3388) sau la A.O. Coaliţia Nediscriminare (0-8003-8003), unde veţi primi consultaţie gratuită din partea experţilor şi, eventual, puteţi depune o sesizare. Doar cu eforturi comune vom putea construi o lume mai bună în care fiecare persoană este tratată cu respect. Apăraţi-vă drepturile !

Ina Landa

Acest articol este publicat în cadrul Proiectului „Integrarea abordării bazate pe drepturile omului în mass-media prin intermediul metodei storytelling, cu participarea persoanelor supuse discriminării din regiunea transnistreană şi UTA Gagauz-Yeri”, implementat de Centrul Media din Tiraspol, cu susţinerea  financiara a Fundaţiei Soros-Moldova/Programul Egalitate şi Participare Civică. Opiniile exprimate în articol aparţin autorului şi nu reflectă neapărat poziţia Fundaţiei.

Lasă un comentariu

— required *

— required *